Friday, April 15, 2011

Bahasa Melayu boleh kuasai sains

Oleh: W. RAHIMAH DRAMAN
BERBICARA mengenai sains dan teknologi, umum akan terarah kepada Barat dan Eropah. Seolah-olah hanya negara blok berkenaan sahajalah yang maju dan bertamadun.
Negara seperti Amerika Syarikat dan Britian yang berpaksikan bahasa Inggeris sebagai bahasa keilmuan pasti terpahat di minda meskipun Jerman, Perancis, Rusia, Jepun, Itali dan Korea yang berkembang dan maju melalui bahasa ibunda masing-masing jauh lebih maju.
Sedangkan Islam melalui bahasa Arab yang jadi pencetus penemuan sains dan tamadun keilmuan dalam peradaban manusia moden terus terpinggir, dipinggir dan meminggirkan diri.
Soalnya benarkah bahasa Inggeris bahasa ilmu yang dominan dan penemu kepada inovatif keilmuan dalam sains?
“Tidak ada satupun negara yang telah maju sekarang mengguna bahasa asing (bahasa Inggeris) dalam meneroka dan membina kemajuan mereka.
“Semua negara maju ini sekarang mengguna bahasa ibunda yang berteraskan adat budaya setempat masing-masing apabila mereka cipta dan mengembangkan kemajuan sains dan teknologi mereka,” kata Profesor Ir. Wan Ramli Wan Daud.
Pengarah Institut Penyelidikan Sel Bahan Api Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu sebaliknya berkata, bahasa ibunda yang berteraskan nilai-nilai budaya asal negara masing-masing adalah pencetus dalam keilmuan sains.
AS dan Britian maju kerana mereka mengguna bahasa ibunda mereka iaitu bahasa Inggeris. Jerman, Perancis, Jepun, Korea, Itali dan Rusia yang jauh lebih hebat inovasi keilmuannya dalam sains adalah hasil penggunaan bahasa yang berteraskan budaya asal nenek moyang masing-masing.
“Tetapi bahasa Inggeris digunakan untuk menjual inovasi hasil keilmuan melalui penterjemahan daripada bahasa ibunda asal mereka,” katanya.
Malah tegas Wan Ramli, ilmuwan dan saintis anak jati Amerika dan Britian sendiri mungkin tidak ada jika tiada para sarjana luar yang berhijrah dan bermastautin ke negara berkenaan atas pelbagai faktor, terutama dari negara Arab dan ilmuwan Islam.
Di Malaysia katanya, bahasa Inggeris tidak diperlukan dalam penerokaan bidang sains kerana semua sumber, istilah dan rujukan dalam bahasa Melayu sudah lebih dari mencukupi.
Malah saintis dan ilmuwan bertaraf profesor di Malaysia jauh lebih banyak dan berinovatif berbanding Singapura yang tidak sampai 20 peratus saintisnya bertaraf profesor.
Beliau berkata demikian ketika membicarakan mengenai ‘Penyelidikan Sains di Malaysia; Antara Keperluan Tempatan dan Tuntutan Antarabangsa’ pada seminar Penguasaan Sains sebagai suatu kefarduan: ke arah penyuburan budaya ilmu yang Islami.
Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Dr. Syed Ali Tawfik Al-Attas ketika menyampaikan ucaptama pada seminar dua hari itu berkata, Bahasa Melayu disifatkan sebagai bahasa mantiqi, seperti bahasa Arab, Farsi mahupun Yunani yang jadi pencetus peradaban dan pembina tamadun.
“Tetapi bila kita mengubah bahasa Melayu asal yang tepat dan betul. Ini bermakna kita mengubah pengenalan diri kita dan tidak lagi mencermin dan mendidik akal fikiran bangsa kita mengikut acuan mantiqi,” tegasnya.
Seramai 13 ilmuwan dan sarjana Islam (Melayu) melontarkan pandangan masing-masing pada seminar anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM). Kira-kira 100 peserta menghadiri seminar dua hari pada 13 Februari lalu.
Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Datuk Dr. Dzulkifli Abdul Razak bagaimana pun berkata, perkembangan ilmu dunia Islam termasuk di Malaysia sering diperkecilkan oleh barat.
Beliau yang juga ahli pemikir, perunding dan ahli sains di Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) serta Pengerusi Naib Canselor Universiti-universiti Malaysia menambah, konsep sains adalah untuk mencari kebenaran bagi keadilan yang berteraskan al-Quran.
“Untuk maju dan membina tamadun peradaban, sesuatu bangsa itu mestilah menguasai dan mengguna bahasa ibunda tulen mereka sendiri dalam penguasaan ilmu serta menjadi peneroka ilmu baru seperti tokoh sains Islam silam bukan sebagai pengikut,” katanya.
Kemajuan sains hasil inovasi saintis moden yang dimajukan barat kini bagaimanapun katanya, gagal memanusiakan manusia kerana tiada amalan perkongsian ilmu sebaliknya berkonsep kuasa keilmuan serta lari dari tabie alam semesta yang menjadi sumber dan punca dalam penerokaan sains seperti digariskan Islam.
Dzulkifli berkata demikian dalam pembentangan mengenai ‘Saintis Muslim yang mengikut atau yang meneroka dan merekacipta?’.
Pengarah Pusat Sains dan Teknologi IKIM, Dr. Mohd Zaidi Ismail pula menegaskan, sains tabie (natural science) dan semua disiplin ilmiah yang dimajukan harus serasi dengan apa yang telah disabitkan atau fitrahnya.
“Saintis (Islam tentunya) kena faham tabiat asal sumbernya dan perlu ada kaedah pendekatan sesuai dengan tabienya seperti digariskan al-Quran dan sunah.
“Sains Islam bersifat saintifik iaitu terbuka, bukan saintistik iaitu mutlak dan ideologi untuk didewakan (saintisme) serta dijadikan neraca keilmuan sebagaimana menjadi amalan ilmuwan barat,” jelasnya dalam kertas kerja bertajuk, `Alam semesta sebagai ayat Allah: Panduan ilmuwan untuk saintis Muslim.’
Menurutnya, sains berkait terus dengan akal budi manusia di mana penerapan alam diserapkan untuk ditafsir dan diolah bagi kepentingan sejagat.
Ini tambah beliau ditegaskan dalam firman Allah s.w.t. dalam surah Ali Imran ayat 190 yang bermaksud: Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, terdapat ayat-ayat bagi orang-orang yang berakal..

1 comment:

  1. setuju dengan anda....
    Org jepun pernah berkata, sistem pendidikan malaysia tidak mampu melebihi Amerika, kerana malaysia hanya main kejar2 dgn Amerika. Kerana kita mengambil bulat2 dari Amerika.

    lihat bangsa jepun, mereka menggunakan bhs sendiri, tanpa perlu pergantungan dgn Amerika terus..

    ReplyDelete